Between Human and Artificial Intelligences: A Study on Co-Intelligence and Informational Curation
Um estudo sobre co-inteligência e curadoria informacional
DOI:
https://doi.org/10.63103/8zdh3h10Keywords:
co-intelligence, informational curation, generative artificial intelligenceAbstract
This research investigates how students enrolled in Information Technology programs at a higher education institution located in Cachoeirinha, Rio Grande do Sul (Brazil) perceive and engage in practices of co-intelligence and informational curation within their academic routines. The study adopts a mixed-methods approach, combining quantitative and qualitative perspectives, and employs an online questionnaire applied to 145 students. The theoretical framework discusses different levels of artificial intelligence and the foundations of critical pedagogy, framing curation as an essential form of mediation for transforming algorithmically generated information into ethical, contextualized, and meaningful knowledge. The findings reveal the frequent use of AI tools for text summarization, idea organization, and initial source verification, as well as the presence of co-authorship and informational curation practices, even though often carried out intuitively. The study also identifies a conceptual gap regarding co-intelligence and a limited understanding of the biases and constraints inherent to these technologies. It concludes that the consolidation of co-intelligence as an educational paradigm requires strengthening critical digital literacy, promoting reflective learning activities, and developing institutional policies for the ethical and responsible use of these tools—advancing a more critical, creative, and innovative education.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Rômulo; AZEVEDO, Glícia; MENDONÇA, Márcia. Curadoria humana na produção de recursos educacionais digitais com inteligência artificial generativa. Revista de Estudos de Cultura, São Cristóvão, v. 11, n. 27, p. 143–162, jan./jun. 2025. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revec/article/view/22742/17291. Acesso em: 16 ago. 2025.
ANDRADE, Eduardo Augusto de. Em busca da estabilização numa rede sociotécnica: a intervenção de robôs conversacionais (bots) em decisões comerciais. 2022. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/49125 . Acesso em 11 jul. 2025.
BARTELLE, Liane Broilo; GUEDES, Aníbal Lopes. Reflexões de Pierre Lévy sobre a IA. Revista Brasileira em Tecnologia da Informação, Campinas, v. 4, n. 2, p. 1–48, jul./dez. 2022.
BARTELLE, Liane Broilo; GUEDES, Aníbal Lopes. Reflexões de Pierre Lévy sobre a IA. Revista Brasileira em Tecnologia da Informação, Campinas, v. 4, n. 2, p. 1–48, jul./dez. 2022.
BERGMANN, Dave; STRYKER, Cole. What is artificial general intelligence (AGI)? 17 set. 2024. Disponível em: https://www.ibm.com/think/topics/artificial-general-intelligence#From+narrow+AI+to+general+AI. Acesso em: 30 jul. 2025.
BOLTER, J. David. Artificial intelligence. Daedalus, v. 113, n. 3, p. 1-18, 1984. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/20024925. Acesso em: 9 ago. 2025.
BURUK, Oğuz ‘Oz’. Academic Writing with GPT-3.5: reflections on practices, efficacy and transparency. arXiv preprint arXiv:2304.11079 [cs.CL], 12 fev. 2023. Disponível em: https://arxiv.org/abs/2304.11079. Acesso em: 11 jul. 2025.
COSTA, Luani Messias da; ARAÚJO, Alessandra dos Santos. Perspectiva atual da curadoria digital na Ciência da Informação. Disponível em: .https://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/20111.pdf. Acesso em: 16 ago. 2025.
CUI, Hao; YASSERI, Taha. AI-enhanced Collective Intelligence: The State of the Art and Prospects. In: ACM Collective Intelligence Conference, Boston, MA, USA, 26–29 Jun. 2024. New York: ACM, 2024. 27 p. https://doi.org/10.1016/j.patter.2024.101074. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666389924002332. Acesso em 11 jul. 2025.
FERREIRA, C. da C. et al. (org.). Educação e inteligência artificial: tecnologias, desafios e possibilidades. Formiga: Editora Ópera, 2025. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/921716/4/Educa%C3%A7%C3%A3o%20e%20intelig%C3%AAncia%20artificial.pdf. Acesso em: 30 ago. 2025.
FILGUEIRAS, Fernando; MENDONÇA, Ricardo Fabrino; ALMEIDA, Virgílio. IA e democracia: humanos, máquinas e instituições algorítmicas. Estudos Avançados, São Paulo, v. 39, n. 113, e39113075, 2025. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0103-4014.202539113.005. Acesso em: 17 jul. 2025.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 22. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados; Cortez, 1989. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo; v. 4).
GARCÍA, Manuel B. ChatGPT as an Academic Writing Tool: Factors Influencing Researchers’ Intention to Write Manuscripts Using Generative Artificial Intelligence. SSRN Electronic Journal, 2025. Disponível em: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=5242823. Acesso em: 11 jul. 2025.
HALPIN, Harry. Artificial intelligence versus collective intelligence. AI & Society, Cham, 2025. DOI: 10.1007/s00146-025-02240-x.
HALPIN, Harry. Artificial intelligence versus collective intelligence. AI & Society, Cham, p. 1–16, mar. 2025. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s00146-025-02240-x. Acesso em: 11 jul. 2025.
JARRAHI, Mohammad Hossein; LUTZ, Christoph; NEWLANDS, Gemma. Artificial intelligence, human intelligence and hybrid intelligence based on mutual augmentation. Big Data & Society, Londres, v. 9, n. 2, p. 20539517221142824, dez. 2022. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/20539517221142824. Acesso em: 11 jul. 2025.
JARRAHI, Mohammad Hossein; LUTZ, Christoph; NEWLANDS, Gemma. Artificial intelligence, human intelligence and hybrid intelligence based on mutual augmentation. Big Data & Society, London, v. 9, n. 2, p. 1-6, jul./dez. 2022. DOI: 10.1177/20539517221142824.
LIU, Yuqi; FU, Zhiyong. Hybrid intelligence: design for sustainable multiverse via integrative cognitive creation model through human–computer collaboration. Applied Sciences, Basel, v. 14, n. 11, p. 4662, 2024. DOI: 10.3390/app14114662.
LIU, Yuqi; FU, Zhiyong. Hybrid Intelligence: Design for Sustainable Multiverse via Integrative Cognitive Creation Model through Human–Computer Collaboration. Applied Sciences, Basel, v. 14, n. 11, p. 4662, 29 maio 2024. DOI: 10.3390/app14114662.
MCCORDUCK, Pamela; MINSKY, Marvin; SELFRIDGE, Oliver G.; SIMON, Herbert A. History of artificial intelligence. In: INTERNATIONAL JOINT CONFERENCE ON ARTIFICIAL INTELLIGENCE, 5., 1977. p. 951-954. Disponível em: https://www.ijcai.org/Proceedings/77-2/Papers/083.pdf. Acesso em: 09 ago. 2025.
MIRANDA, Maria José. A inteligência humana: contornos da pesquisa. Paidéia (Ribeirão Preto), Ribeirão Preto, v. 12, n. 23, p. 19-29, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/YzMx8xCVBgY66WQrvLXHCns. Acesso em: 09 ago. 2025.
NILSSON, Nils J. The Quest for Artificial Intelligence: A History of Ideas and Achievements. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. Disponível em: https://assets.cambridge.org/97805211/22931/frontmatter/9780521122931_frontmatter.pdf. Acesso em: 09 ago. 2025.
OLIVEIRA, Arthur Marques de; ARAÚJO, Arthur Silva; COSTA, Patrícia da Silva Campelo Barcellos; TORRES, Vladimir Stolzenberg. www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente. Informática na Educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 26, n. 2, p. 2–12, 2024. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/136448. Acesso em: 12 jun. 2025.
PAZ, Daiane Padula; PAGLIOSA CORONA, Hieda Maria. A teoria ator-rede e as tecnologias educacionais: reflexões sobre a construção coletiva da aprendizagem. Revista Tecnologias & Sociedade, Curitiba, v. 17, n. 49, p. 16-31, out./dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rts/article/view/13852. Acesso em: 11 jul. 2025.
PESCE, L.; BRUNO, A. R.; HESSEL, A. M. D. G. Paulo Freire e cultura digital: contribuições para as docências decoloniais e os processos (trans)formativos. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 21, p. 1-24, 2023. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/61429/43287. Acesso em: 30 ago. 2025.
RAMAN, Raghu; KOWALSKI, Robin; ACHUTHAN, Krishnashree; IYER, Akshay; NEDUNGADI, Prema. Navigating artificial general intelligence development: societal, technological, ethical, and brain-inspired pathways. Scientific Reports, [S.l.], v. 15, n. 8443, 2025. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/40069265/. Acesso em: 16 ago. 2025.
ROAZZI, Antonio; SOUZA, Bruno Campello de. Repensando a inteligência. Paidéia (Ribeirão Preto), Ribeirão Preto, v. 12, n. 23, p. 31-55, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/BpmxTfgcLhgc8zRrbZ3CkDk. Acesso em: 09 ago. 2025.
RUSSELL, Stuart; NORVIG, Peter. Artificial Intelligence: A Modern Approach. 4. ed. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2020. Disponível em: https://people.engr.tamu.edu/guni/csce625/slides/AI.pdf. Acesso em: 09 ago. 2025.
SANTO, E. do E.; SALES, M. V. S.; OTTONI, A. L. C. Inteligência artificial generativa na educação superior: aportes para uma prática pedagógica crítico-reflexiva. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 11, n. 1, p. 23-40, 2024. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/84894/53282. Acesso em: 30 ago. 2025.
TEIXEIRA, Simone de Mattos Martins et al. O professor como curador de ferramentas digitais nas escolhas conscientes e críticas. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, São Paulo, v. 11, n. 8, p. 338–345, ago. 2025. ISSN 2675-3375. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/20587/12426. Acesso em: 16 ago. 2025.
TRINDADE, Alessandra Stefane Cândido Elias da; OLIVEIRA, Henry Poncio Cruz de. Inteligência Artificial generativa e competência em informação: habilidades informacionais necessárias ao uso de ferramentas de IA generativa em demandas informacionais de natureza acadêmica-científica. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 29, p. e-47485, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5344/47485.
VICARI, R. M. IAgora Entrevista: o poder da IA na sala de aula. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WYDyr_a3Cec. Acesso em: 15 abr. 2025
Downloads
Published
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2025 Me. Arthur Marques de Oliveira, Jordana Kunsler Zatti, Greici Espindola Ferreira (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Attribution 4.0 International
By exercising the CC BY 4.0 Licensed Rights, you accept and agree to be bound by the terms and conditions of this Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (“Public License”). To the extent that this Public License may be construed as a contract, you receive the Licensed Rights in return for your acceptance of these terms and conditions, and the Licensor grants you such rights in return for the benefits that the Licensor receives by making the Licensed Material available under these terms and conditions.
Full text at the following link:

Legal Text - Attribution 4.0 International - Creative Commons


















