Fordism, Taylorism and education: From flexible pedagogies to active learning strategies

Autores

DOI:

https://doi.org/10.63103/r38wby79

Palavras-chave:

: Fordism and Taylorism ; Active methodologies ; Flexible pedagogy ; Flipped classroom

Resumo

This article explores active methodologies—innovative educational approaches that reverse the traditional classroom model. Instead of using in-person sessions for lectures, these meetings are now focused on interactive activities and personalized support, while instructional content is delivered outside the classroom through various materials. This pedagogical shift involves a move away from conventional teaching, promotes collaborative learning, and redefines assessment methods. The growing academic interest in this subject reflects broader educational trends. The article aims to contextualize active methodologies within historical and pedagogical frameworks, highlighting their roots in flexible pedagogy—an educational philosophy that has gained traction since the 1990s by promoting digital integration, flexible work environments, and the decentralization of learning beyond the institutional school structure.

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Biografia do Autor

  • Anderson Claytom Ferreira Brettas, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro

    Bacharel em Ciências Sociais (UFMG), licenciado em História (Simonsen) e Letras / Espanhol (Uniube), tem Mestrado e Doutorado em Educação (UFU). Professor do Instituto Federal do Triângulo Mineiro, campus Uberaba (IFTM), é docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Tecnológica - Mestrado e Doutorado em Educação Tecnológica (PPGET/IFTM).

  • Anna Lívia Gomes da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro

    Mestre em Educação pelo Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM), licenciada em História pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) foi professora da Rede Municipal, estadual e privada de Ensino de Uberaba.

  • Ana Paula da Silva Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro

    Doutoranda em Educação Tecnológica pelo Instituto Federal do Triângulo Mineiro, campus Uberaba. Mestre em Educação Tecnológica também pelo IFTM. Especialista em Crítica Literária e Ensino de Literatura pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro e Graduada em Letras pelas Faculdades Associadas de Uberaba – FAZU. Desde 2010 é Analista de Gestão Educacional na Secretaria de Educação (SEMED) da Prefeitura Municipal de Uberaba.

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Publicado

28.04.2025

Como Citar

FERREIRA BRETTAS, Anderson Claytom; DA SILVA, Anna Lívia Gomes; SANTOS, Ana Paula da Silva. Fordism, Taylorism and education: From flexible pedagogies to active learning strategies. Revista InovaEducaTech, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 18, 2025. DOI: 10.63103/r38wby79. Disponível em: https://inovaeducatech.com.br/iet/article/view/29. Acesso em: 21 ago. 2025.

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