Fordism, Taylorism and education: From flexible pedagogies to active learning strategies
DOI:
https://doi.org/10.63103/r38wby79Keywords:
: Fordism and Taylorism ; Active methodologies ; Flexible pedagogy ; Flipped classroomAbstract
This article explores active methodologies—innovative educational approaches that reverse the traditional classroom model. Instead of using in-person sessions for lectures, these meetings are now focused on interactive activities and personalized support, while instructional content is delivered outside the classroom through various materials. This pedagogical shift involves a move away from conventional teaching, promotes collaborative learning, and redefines assessment methods. The growing academic interest in this subject reflects broader educational trends. The article aims to contextualize active methodologies within historical and pedagogical frameworks, highlighting their roots in flexible pedagogy—an educational philosophy that has gained traction since the 1990s by promoting digital integration, flexible work environments, and the decentralization of learning beyond the institutional school structure.
Downloads
References
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Metodologia ativa, avaliação, metacognição e ignorância perigosa: elementos para reflexão na docência universitária. Revista Espaço para a Saúde, Londrina, v. 15, n. 02, p. 19-34, jun. 2014. Disponível em: http://inesco.org.br/publicacoes/revista/resp_19-2_supl1/files/basic-html/page502.html.
ANTUNES, Ricardo; PINTO, Geraldo Augusto. A fábrica da educação: da especialização taylorista à flexibilização toyotista. São Paulo: Cortez, 2017.
BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello (Org.). Ensino Híbrido: Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BARBOSA, Eduardo Fernandes; MOURA, Dácio guimarães de. Metodologias Ativas de Aprendizagem na Educação Profissional e Tecnológica. B. Tec. Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n.2, p.48-67, maio/ago. 2013. Disponível em: https://bts.senac.br/bts /article/view/349/333.
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/ article/view/10326.
BERGMANN, Jonathan. SAMS, Aaron. Sala de Aula Invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Tradução de Afonso Celso da Cunha Serra. Rio de Janeiro: LTC, 2016.
DELORS, Jacques (Org.). Educação: um tesouro a descobrir. Tradução de José Carlos Eufrazio. 8 ed. São Paulo: Cortez; Brasília: MEC-UNESCO, 2003.
KUENZER, Acacia Zeneida. Trabalho e escola: a aprendizagem flexibilizada. Rev. do Trib. Reg. Trab. 10a Região, Brasília, v. 20, n. 2, p. 13-36, 2016. Disponível em: https://revista.trt10.jus.br/index.php/revista10/article/download/2/1.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Tradução de Mariana Echalar. 2 ed. São Paulo: Boitempo, 2019.
LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora?: novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 1998.
LOVATO, Fabrício Luís, MICHELOTTI, Angela; LORETO, Lucio da Silva. Metodologias Ativas de Aprendizagem: uma breve revisão. Acta Scientiae, Canoas, v. 20, n. 2, p. 154-171, 2018. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/download/3690/2967.
MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto; MORALES, Ofelia Elisa Torres (org.). Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. v. 2, n. 1, p. 15-33, 2015. Ponta Grossa: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. Disponível em: https://www.ucs.br/site/midia/ arquivos/bibliografia- PGCIMA-canela.pdf.
MOTA, Ana Rita ; ROSA, Cleci T. Werner da. Ensaio sobre metodologias ativas: reflexões e propostas. Revista Espaço Pedagógico, v. 25, n. 2, Passo Fundo, p. 261-276, maio/ago. 2018. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/8161.
POMPÉIA, Raul. O Ateneu. São Paulo: Publifolha, 1997.
RICARDO, Elio Carlos. Discussão acerca do ensino por competências: problemas e alternativas. Cadernos de Pesquisa, v.40, n.140, p. 605-628, maio/ago. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v40n140/a1540140.pdf.
RIOS, Mara Dutra Ramos. Sala de aula invertida: uma abordagem pedagógica no ensino superior no Brasil. 2017. 173 f. (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-graduação em Tecnologias, Comunicação e Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/ 123456789/19035.
SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4 ed. Campinas: Autores Associados, 2013.
TREVELIN, Ana Teresa Colenci; PEREIRA, Marco Antonio Alves; NETO; José Dutra de Oliveira. A utilização da "sala de aula invertida" em cursos superiores de tecnologia: comparação entre o modelo tradicional e modelo invertido "flipped classroom" adaptado aos estilos de aprendizagem. Revista Estilos de Aprendizaje, Madrid, v. 11, n.12, 2013. Disponível em: http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/ view/992/1700.
VALENTE, José Armando. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, n.4, p. 79-97, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/nspe4/0101-4358-er-esp-04-00079.pdf
Downloads
Published
Conference Proceedings Volume
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Author

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Attribution 4.0 International
By exercising the CC BY 4.0 Licensed Rights, you accept and agree to be bound by the terms and conditions of this Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (“Public License”). To the extent that this Public License may be construed as a contract, you receive the Licensed Rights in return for your acceptance of these terms and conditions, and the Licensor grants you such rights in return for the benefits that the Licensor receives by making the Licensed Material available under these terms and conditions.
Full text at the following link:
Legal Text - Attribution 4.0 International - Creative Commons