Pedagogical Intentionality and the Prohibition of Cell Phone Use in Brazilian Schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63103/530na465

Keywords:

Pedagogical intentionality;, Prohibition of cell phones;, Educational technologies;, Law No. 15,100/2025;, Brazilian schools.

Abstract

This article analyzes the relationship between pedagogical intentionality and the recent ban on the use of cell phones in Brazilian schools, established by Law No. 15,100/2025. The article discusses the importance of teacher planning in the use of educational technologies and the challenges faced in implementing this law. The research is based on a bibliographic review and analysis of international experiences, aiming to understand the pedagogical and practical implications of restricting the use of mobile devices in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTONIO, J. C. Uso pedagógico do telefone móvel (Celular). Professor Digital, SBO, 13 jan. 2010.

BRASIL. Lei nº 15.100, de 2025. Proíbe o uso de aparelhos eletrônicos portáteis pessoais durante aulas, recreios e intervalos em todas as etapas da educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, 2025.

BRONFENBRENNER, U. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artmed, 1996.

CARR, N. The Shallows: What the Internet is Doing to Our Brains. New York: W.W. Norton, 2011.

CGI.br – COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. TIC Kids Online Brasil 2024: pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil. São Paulo: Cetic.br/NIC.br, 2024.

FORBES BRASIL. Lei que restringe o uso de celulares nas escolas é aprovada: o que muda?

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

INSTITUTO ALANA/DATAFOLHA. Relatório sobre o Uso de Telas por Crianças e Adolescentes. São Paulo: Instituto Alana, 2025.

INTERNETLAB. A dimensão coletiva do sharenting e a responsabilidade compartilhada pela sua prática.

LUMIUN. Boas práticas do uso de celular nas escolas.

NEJM, R. A mediação digital no contexto educacional. In: INSTITUTO ALANA. Tecnologia e Educação: desafios e oportunidades. São Paulo, 2025.

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO (OCDE). Relatório do Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA). Paris: OCDE, 2022.

ORRICO, C. A.; MONTEIRO, D. C. Uso do celular em sala de aula com finalidade pedagógica: construção de saberes de uma nova perspectiva. Temas em Educação e Saúde, Araraquara, v. 14, n. 2, p. 284-294, jul./dez., 2018.

SANTOS, M. A. dos. O uso pedagógico do celular na sala de aula: o caso de uma escola da Superintendência Regional de Ensino de Diamantina (MG). Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação/CAEd, 2018.

SINEPE/RS. Políticas para regular uso do celular em sala de aula.

TI INSIDE. A educação e proteção digital de crianças e adolescentes como uma responsabilidade compartilhada e urgente.

VALENTE, J. A. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2020.

Published

2025-04-28

How to Cite

DE ABREU PESTANA DOS SANTOS, Douglas Manoel Antônio. Pedagogical Intentionality and the Prohibition of Cell Phone Use in Brazilian Schools. InovaEducaTech Magazine, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 11, 2025. DOI: 10.63103/530na465. Disponível em: https://inovaeducatech.com.br/iet/article/view/19. Acesso em: 21 aug. 2025.

Plaudit

Similar Articles

1-10 of 12

You may also start an advanced similarity search for this article.