Pedagogical Intentionality and the Prohibition of Cell Phone Use in Brazilian Schools
DOI:
https://doi.org/10.63103/530na465Keywords:
Pedagogical intentionality;, Prohibition of cell phones;, Educational technologies;, Law No. 15,100/2025;, Brazilian schools.Abstract
This article analyzes the relationship between pedagogical intentionality and the recent ban on the use of cell phones in Brazilian schools, established by Law No. 15,100/2025. The article discusses the importance of teacher planning in the use of educational technologies and the challenges faced in implementing this law. The research is based on a bibliographic review and analysis of international experiences, aiming to understand the pedagogical and practical implications of restricting the use of mobile devices in the school environment.
Downloads
References
ANTONIO, J. C. Uso pedagógico do telefone móvel (Celular). Professor Digital, SBO, 13 jan. 2010.
BRASIL. Lei nº 15.100, de 2025. Proíbe o uso de aparelhos eletrônicos portáteis pessoais durante aulas, recreios e intervalos em todas as etapas da educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, 2025.
BRONFENBRENNER, U. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artmed, 1996.
CARR, N. The Shallows: What the Internet is Doing to Our Brains. New York: W.W. Norton, 2011.
CGI.br – COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. TIC Kids Online Brasil 2024: pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil. São Paulo: Cetic.br/NIC.br, 2024.
FORBES BRASIL. Lei que restringe o uso de celulares nas escolas é aprovada: o que muda?
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
INSTITUTO ALANA/DATAFOLHA. Relatório sobre o Uso de Telas por Crianças e Adolescentes. São Paulo: Instituto Alana, 2025.
INTERNETLAB. A dimensão coletiva do sharenting e a responsabilidade compartilhada pela sua prática.
LUMIUN. Boas práticas do uso de celular nas escolas.
NEJM, R. A mediação digital no contexto educacional. In: INSTITUTO ALANA. Tecnologia e Educação: desafios e oportunidades. São Paulo, 2025.
ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO (OCDE). Relatório do Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA). Paris: OCDE, 2022.
ORRICO, C. A.; MONTEIRO, D. C. Uso do celular em sala de aula com finalidade pedagógica: construção de saberes de uma nova perspectiva. Temas em Educação e Saúde, Araraquara, v. 14, n. 2, p. 284-294, jul./dez., 2018.
SANTOS, M. A. dos. O uso pedagógico do celular na sala de aula: o caso de uma escola da Superintendência Regional de Ensino de Diamantina (MG). Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação/CAEd, 2018.
SINEPE/RS. Políticas para regular uso do celular em sala de aula.
TI INSIDE. A educação e proteção digital de crianças e adolescentes como uma responsabilidade compartilhada e urgente.
VALENTE, J. A. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2020.
Downloads
Published
Conference Proceedings Volume
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Author

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Attribution 4.0 International
By exercising the CC BY 4.0 Licensed Rights, you accept and agree to be bound by the terms and conditions of this Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (“Public License”). To the extent that this Public License may be construed as a contract, you receive the Licensed Rights in return for your acceptance of these terms and conditions, and the Licensor grants you such rights in return for the benefits that the Licensor receives by making the Licensed Material available under these terms and conditions.
Full text at the following link:
Legal Text - Attribution 4.0 International - Creative Commons