Technology and Peppa Pig in the context of children: wells of knowledge or losses

Poços de saberes ou prejuízos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63103/ryje0b22

Keywords:

Digital Technologies;, Early Childhood Education;, YouTube.

Abstract

This paper aims to understand the importance of cartoons and technology in the daily and school lives of 4 and 5 year-old children who are part of Early Childhood Education, and how this can help when correlated with each other, for children's cognitive and social development. A qualitative bibliographical research was developed, which aims to demonstrate the benefits and risks that digital platforms and the internet offer to children, and how the correct mediation of these accesses can help in this process. For this, emphasis will be given to the cartoon Peppa Pig, thus verifying its advantages and disadvantages through the analysis of an episode, to contextualize some important points, present in the present day. And consequently how it can serve as a help or a hindrance to their development. Thus understanding how this can result in the daily behavior of children who do most of their accesses through cell phones, notebooks or tablets, using the main platform under discussion, YouTube.

Downloads

Download data is not yet available.

References

REFERÊNCIAS

AMANTE, Lúcia. As TIC na Escola e no Jardim de Infância: motivos e factores para a sua integração. Sísifo: revista de Ciências da Educação, v. 3, p. 51-64, 2007. Disponível em: https://letstry-ict.infosoc.at/press/As_TIC_na_Escola_e_no_Jardim_de_Inf__ncia__motivos_e_factores_para_a_sua_integra____o.pdf. Acesso em 08 fev. 2025

ATAIDE, Mayara Waleska Oliveira; FERREIRA, Adilson Rocha; FRANCISCO, Deise Juliana. A criança e a Internet: análise bibliográfica acerca dos riscos e benefícios percebidos por crianças. Revista EDaPECI, v. 19, n. 2, p. 165-176, 2019. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7021747. Acesso em 08 fev. 2025

BARBOSA, Gilvana Costa et al. Tecnologias digitais: possibilidades e desafios na educação infantil. In: ESUD–XI Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância. 2014. Disponível em: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/38806990/128152-libre.pdf?1442603015=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DTECNOLOGIAS_DIGITAIS_POSSIBILIDADES_E_DE.pdf&Expires=1739029041&Signature=ZUMOM2Xnd3fIp1cG~Bvh2tMEY3u47Xwr3hUY~Z4jPUSM8aIJYzjlPMb59TPqurSXGj~ymDLa3nuFgrhYmRRVZbrQGXafkp58gZyzSBi26jFK-BJbgpSPzMCQGyYX8me~clkl6FaipYCIxO61QhV~lkcBCxz1nI2XvYBZK6mH2POjr0BGxetwt8DHX9uHrbFVHbCBPv3Je3lLB86TASf-Bigp2k-isxBkAQfTrBE3Q~dn9yWEEcg6~kP6~MU7LpeVcF0WvEMhVaAX8Yu~DZjsofPTl39LOReERJCjdVwn9k6Na3ht3cUacfRHRQ098Cq3sUsU6X77r2NnCtRRMISt~g__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA. Acesso em: 08 fev. 2025

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Resolução n. 5, de 17 de dezembro de 2009. Ministério da Educação, 2010.

BRASIL. Lei Federal n. 8069, de 13 de julho de 1990. ECA

BOSCHI, Eliza Verônica; ZATTI, Gabriela. Relação de poder entre criança e adulto no mundo da peppa pig. 2019. Trabalho de conclusão de curso. Acesso em: 13 Fev. 2023.

BROUGÈRE, Gilles. A criança e a cultura lúdica. Revista da Faculdade de Educação, v. 24, p. 103-116, 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rfe/a/nprNrVWQ67Cw67MZpNShfVJ/?lang=pt&format=html. Acesso em: 08 fev. 2025.

BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. YouTube e a Revolução Digital : como o maior fenômeno da cultura participativa transformou a mídia e a sociedade / Jean Burgess e Joshua Green – São Paulo : Aleph, 2009

CETIC.BR – Comitê Gestor da Internet no Brasil. Pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil – TIC Kids Online Brasil 2022. São Paulo: CETIC.BR, 2023. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/1/20230825142135/tic_kids_online_2022_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 8 fev. 2025.

DAL PIZZOL, A; GONÇALVES. T; SANTINELLO, J. Tecnologias digitais e online: docência na Educação Infantil no período de isolamento social (2020-2021). In: CARDOZO, P. F. et. al. (org). Práticas e saberes pedagógicos: dimensões da educação brasileira – Guarapuava: Apprehendere, 2021. 298 p.; pdf 2346 kb: ebook.

DUTRA, Marília Pereira; COSTA, Ana Layse Viana da; FREITAS, José Alan Martins de; GALVÃO, Lilian Kelly de Sousa (Orientadora). O desenho animado Peppa Pig: relações e agrupamentos. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – CONEDU, 3., 2016. Anais CONEDU. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2016/TRABALHO_EV056_MD1_SA19_ID7756_11082016184258.pdf . Acesso em: 08 fev. 2025.

FARIAS, Fernanda Chimende; DAL PIZZOL, Andrieli; SANTINELLO, Jamile. A tecnologia digital e a relação com o brincar infantil: reflexões teóricas. Revista Sítio Novo, v. 4, n. 4, p. 271-281, 2020. Disponível em: https://scholar.archive.org/work/5vza3my4uvhv7hjky6skflk4yu/access/wayback/http://sitionovo.ifto.edu.br/index.php/sitionovo/article/download/761/268 . Acesso em: 08 fev. 2025.

FIRMINO, Lorrane Beatriz Rodrigues et al. Análise valorativa dos conteúdos do desenho animado peppa pig. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 8, p. 59689-59702, 2020. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/15217 . Acesso em: 08 fev. 2025.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed.São Paulo: Atlas, 2002.

OLIVEIRA, Genoir da Silva. Geração Alpha entre a realidade eo virtual: o sujeito digital. TCC (Graduação em Psicologia)-Departamento de Humanidades e Educação Curso de Psicologia. Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Unijuí, 2019.

PAIVA, Natália; COSTA, Johnatan. A Influência da Tecnologia na Infância: Desenvolvimento ou Ameaça. 2015. 13f. Paiva ( Graduanda em psicologia, FACID), Costa (Bacharel em administração e graduado em psicologia, FSA). Piauí, 2015.

PELIÇÃO, Carita. Peppa Pig e as crianças na primeira idade: um estudo da empatia gráfica. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Artes Visuais) – Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2016.

SANTOS, Juliara Dias dos; MOLINA, Adão Aparecido. Infância e história: a criança na modernidade e na contemporaneidade. Travessias, v. 13, n. 1, p. 189-204, 2019. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8093315 Acesso em: 08 fev. 2025.

SOUSA, Rana Rose Rico Martins Borges et al. Potencialidades educacionais do Ciberespaço: Uma reflexão sobre a utilização das Redes Sociais Virtuais em práticas de ensino. 2019. Disponível em: https://repositorio.ifrj.edu.br/xmlui/handle/20.500.12083/1248 . Acesso em: 08 fev. 2025

SOUZA, Joseilda Sampaio de. Brincar em tempos de tecnologias digitais móveis. 2019. Tese Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/28762 . Acesso em 08 fev. 2025.

Published

2025-04-28

How to Cite

LIMA DE MELO, Larissa Lima de Melo; DAL PIZZOL, Andrieli. Technology and Peppa Pig in the context of children: wells of knowledge or losses: Poços de saberes ou prejuízos. InovaEducaTech Magazine, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 15, 2025. DOI: 10.63103/ryje0b22. Disponível em: https://inovaeducatech.com.br/iet/article/view/22. Acesso em: 21 aug. 2025.

Plaudit

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.