School Management as a Political Phenomenon:

Challenges and Democratic Practices in Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63103/7h9k8257

Keywords:

school management, democracy, participation

Abstract

This study investigates school management as a political phenomenon, addressing the relationships between politics, power and democracy in public schools. The qualitative research, based on a bibliographical survey, analyzes how school management can be seen as a field of political disputes, in which power should not be merely an instrument of domination, but rather constructed collectively. Democratic management, although based on formal principles of participation, requires the practice of constant dialogue between members of the school community, transparency in information and respect for different perspectives. The research indicates that true school democracy goes beyond organizational mechanisms such as councils and elections, and is essential for the transformation of education and the promotion of an inclusive political culture. It is concluded that democratic management should be treated as an ongoing process of critical reflection, considering the social and historical challenges in the construction of fairer educational practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor W. Educación para la emancipación. Madrid: Morata, 1998.

ARENDT, Hannah. A condição humana. 10º ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. ed. Revista e Ampliada. São Paulo: Edições, v. 70, 2011.

BOBBIO, Norberto; MATTEUCCI, Nicola; PASQUINO, Gianfranco. Diccionario de política. Siglo xxi, 1992.

BOBBIO, Norberto. O futuro da democracia (trad. Marco Aurélio Nogueira). São Paulo: Paz e Terra, 2000

BARROSO, J. O reforço da autonomia das escolas e a flexibilização da gestão escolar em Portugal. In: FERREIRA, N. (org). Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. . . 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2000.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação Org. Maria Alice Nogueira e Afrânio Catani. Petrópolis: Vozes, 1998.

BRANDÃO, Zaia. Pesquisa em Educação: conversas com pós-graduandos. Rio de Janeiro: Editora PUC-RJ; São Paulo: Loyola, 2002.

CAMARGO, Rubens Barbosa de; PARO, Vitor Henrique. Gestão democrática e nova qualidade de ensino: o conselho de escola e o projeto da interdisciplinaridade nas escolas municipais da cidade de São Paulo (1989-1997). 1997.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. Editora Atlas SA, 2002.

GUTIERREZ, Gustavo Luís; CATANI, Afrânio Mendes. Participação e gestão escolar: conceitos e potencialidades. Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios, 1998.

HABERMAS, J. Soberania popular como procedimento. Novos estudos Cebrap São Paulo. n. 26, p. 100-113, março 1990.

LIMA, L. Organização Escolar e democracia radical: Paulo Freire e a governação democrática da escola pública. São Paulo: Cortez, 2000.

LIMA, L. A escola como organização educativa. São Paulo: Cortez, 2001.

MEDEIROS, Isabel Letícia Pedroso de; LUCE, Maria Beatriz. Gestão democrática na e da educação: concepções e vivências. Gestão escolar democrática: concepções e vivências. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 2006. P. 15-25, 2006.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Estrutura e sujeito, determinismo e protagonismo histórico: uma reflexão sobre a práxis da saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, v. 6, p. 07-19, 2001.

PINTO, JMR. Administração e liberdade: um estudo do conselho de escola à luz da ação comunicativa de Jürgen Habermas. 1994. 181 f. 1994. Tese de Doutorado. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade da Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

SÁ, Virgínio. A participação dos pais na escola pública portuguesa: uma abordagem sociológica e organizacional. Braga, Portugal: IEP-Universidade do Minho, 2004.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Democratizar a democracia: os caminhos da democracia participativa. In: Democratizar a democracia: os caminhos da democracia participativa. 2009. p. 678-678.

SOUZA, Angelo Ricardo de. Os caminhos da produção científica sobre a gestão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação. v. 22, n. 1, p. 13-40, jan-jun/2006.

SOUZA, Ângelo Ricardo de. Explorando e construindo um conceito de gestão escolar democrática. Educação em revista, v. 25, p. 123-140, 2009.

SOUZA, Angelo Ricardo de. Perfil da Gestão da Escola no Brasil. Tese (Doutorado em Educação). São Paulo: PUC-SP, 2007.

WEBER, Max. Ciência e Política: duas vocações. São Paulo: Cultrix, 1970.

WEBER, Max. Metodologia das ciências sociais (Parte 1). Trad. Augustin Wernet. São Paulo: Cortez, 1992.

WEBER, Max. Economia y sociedad: esbozo de sociologia comprensiva. Trad. José Medina Echavarría, Juan Roura Parella, Eugenio Ímaz, Eduardo Garcia Máynez e José Ferrater Mora. México: FCE, 2004.

TOURAINE, Alain. O que é democracia? Trad. Guilherme João de Freitas Teixeira. Petrópolis: Vozes, 1996.

TOURAINE, Alain. Igualdade e diversidade: o sujeito democrático. Edusc, 1998.

Published

2025-04-28

How to Cite

PEREIRA MOREIRA, Franciely. School Management as a Political Phenomenon:: Challenges and Democratic Practices in Education. InovaEducaTech Magazine, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 10, 2025. DOI: 10.63103/7h9k8257. Disponível em: https://inovaeducatech.com.br/iet/article/view/25. Acesso em: 21 aug. 2025.

Plaudit

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.