Marketing Sensorial e Tecnologia Digital
Inovações na Experiência de Aprendizagem
DOI:
https://doi.org/10.63103/gs7xz208Keywords:
Marketing sensorial; Tecnologias digitais; Experiência de aprendizagem.Abstract
Este artigo apresenta uma revisão de literatura sobre a aplicação do marketing sensorial no campo educacional, com foco em ambientes digitais de aprendizagem. A pesquisa analisa como estímulos visuais, sonoros e interativos influenciam o engajamento dos estudantes e potencializam a experiência de aprendizagem em plataformas digitais. Além disso, investiga o papel da tecnologia digital como mediadora desses estímulos e discute as oportunidades e limitações dessa abordagem. Os resultados apontam que a integração de elementos sensoriais em ambientes educacionais digitais pode favorecer a motivação, a retenção de conteúdos e a personalização da aprendizagem, desde que observadas as questões éticas e a inclusão de diferentes perfis de estudantes.
Downloads
References
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
ISHAQ, K.; ALVI, A. Personalization, cognition, and gamification-based programming language learning: A systematic review. arXiv preprint, arXiv:2309.12362, 2023.
KHALEEL, F. L.; ASHAARI, N. S.; WOOK, T. S. M.; ISMAIL, A. The impact of gamification on students’ learning engagement. International Journal of Electrical and Computer Engineering (IJECE), v. 9, n. 1, p. 454–460, 2019.
LAI, C.-H.; LIU, M.-C.; LIU, C.-J.; HUANG, Y.-M. Using positive visual stimuli to lighten the online learning experience. International Review of Research in Open and Distributed Learning, v. 16, n. 2, p. 1–15, 2015.
LEHANE, P.; SCULLY, D.; O’LEARY, M. Why multimedia might matter: The impact of animations and images on item performance, response time and information processing. British Journal of Educational Technology, v. 54, n. 2, p. 385–401, 2023.
NEVES RITO, P. The use of gamification techniques in higher education: A literature review on support technologies. In: INTED2024 Proceedings. Valencia: IATED, 2024.
SCHMITT, B. Experiential Marketing. New York: Free Press, 1999.
UNESCO. Guidelines on inclusive digital education. Paris: UNESCO, 2023.
VIEIRA PINTO, A. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005. v. 2.
Downloads
Published
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2025 Greyciele Cardoso Sobreira (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Attribution 4.0 International
By exercising the CC BY 4.0 Licensed Rights, you accept and agree to be bound by the terms and conditions of this Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (“Public License”). To the extent that this Public License may be construed as a contract, you receive the Licensed Rights in return for your acceptance of these terms and conditions, and the Licensor grants you such rights in return for the benefits that the Licensor receives by making the Licensed Material available under these terms and conditions.
Full text at the following link:

Legal Text - Attribution 4.0 International - Creative Commons


















